چگونه میتوان سبک زندگی را تغییر داد؟

سبک زندگی

سبک زندگی یا life style مفهومی گسترده است که تعیین یک چارچوب دقیق برای آن تقریبا دشوار است. کارشناسان حوزه های مختلف علوم انسانی، لایف استایل را مجموعه رفتارها و فعالیت های یک فرد می‌دانند که در طول عمر و به صورت روزانه، انجام می‌دهد. البته الگوی خاصی در انجام این رفتارها وجود دارد که متأثر از افکار، باورها، ارزش ها، محیط زندگی و تربیت فرد است.برخی از کارشناسان، لایف استایل را به انواع مختلفی تقسیم کرده اند که  سالم و ناسالم، یکی از مهم‌ترین انواع این تقسیم بندی ها است.

سبک زندگی سالم و ناسالم

بهتر است بدانید که لایف استایل هر فرد، بر عادات، پوشش، روابط اجتماعی، تغذیه، پیروی از مد و سایر مؤلفه‌های زندگی او تأثیر به سزایی دارد. در اینجا با بیان یک مثال ساده، کاملا متوجه می‌شوید .فرض کنید برای اولین بار به منزل فردی که به تازگی با او آشنا شده اید، دعوت می‌شوید. شما دو نفر، طی چند تجربه مشترک، به این نتیجه رسیده‌اید که می‌توانید دوستان خوبی برای هم باشید.

هنگامی که وارد منزل او می‌شوید، از چیدمان منزل و نحوه پذیرایی او، به سبک زندگی او در زمینه توجه به سلامت جسمی، تغذیه و نحوه برقراری ارتباط او با دیگران پی می‌برید. همچنین، مواد غذایی داخل یخچال دوستتان، نشان دهنده این است که تا چه حد به زندگی سالم و سلامت جسمی خود و خانواده اش اهمیت می‌دهد.

در مورد خود شما هم همین طور است. کیفیت خوابتان نشان دهنده  سالم یا ناسالم لایف استایل شما است. یعنی اگر خواب کافی ندارید و در طول روز دچار خستگی مفرط، بی حالی و کسالت هستید. نشان دهنده این است که به ورزش، تغذیه سالم و حتی سلامت روان خود اهمیت کمی می‌دهید و متأسفانه دارای لایف استایل ناسالم هستید.

بیشتر بخوانید:  ۱۰ خوراکی که نیاز به یخچال ندارند؛ نگهداری مواد غذایی

سبک زندگی ما چگونه شکل می‌گیرد؟

بهترین پاسخی که برای این سؤال وجود دارد، گفته های آلفرد آدلر و همکاران او است. آن ها متوجه شدند که این موارد، بنیان لایف استایل افراد یک جامعه را تشکیل می‌دهند:

وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده

وضعیت ظاهری و جسمانی فرد

دیدگاه یا نوع نگرش والدین به جنبه های مختلف زندگی

جنسیت فرد

بنابراین، شما با داشتن این ۴ مؤلفه (و چندین عنصر مهم دیگر به زعم جامعه شناسان، مانند دین)، سبک زندگی کاملا متفاوتی با سایر افراد دارید. نکته جالب توجه این است که تمام مؤلفه‌های بالا، باعث می‌شوند که نحوه نگرش شما نسبت به خودتان، مشکلات زندگی، جنس مخالف، اهدافتان، دیگران و به طور کلی نحوه نگرشتان نسبت به جهان و زندگی، شکل بگیرد.

چه عواملی باعث تغییر سبک زندگی ما می شوند؟

گفتیم که لایف استایل، از نحوه لباس پوشیدن تا انتخاب شغل را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در اینجا به موارد مهمی که در زندگیتان وجود دارد و با کمک گرفتن از آن‌ها، می‎‌توان لایف استایل را تغییر داد، اشاره می‎‌کنیم.

برنامه ریزی

برنامه ریزی از آن دسته موضوعاتی است که توجه نکردن به آن باعث می‌شود زندگیتان به سمت شکست، پیش برود. در سبک لایف استایل، برنامه ریزی، مشخص کردن زمان و نحوه انجام کارها از اهمیت زیادی برخوردار است.

تغذیه

همین امروز امتحان کنید! بله، تغییر در تغذیه و مواد خوراکی مصرفی روزانه را امتحان کنید. و از نتایج شگفت انگیز تأثیر تغذیه سالم بر مغز و افزایش بازدهی کارهایتان شگفت زده شوید.

نحوه تفکر و نگرش

اگر جهان را مکانی وحشتناک، تاریک و غم انگیز بدانید، به همین ترتیب زندگی اندوهناکی هم دارید. بنابراین، تغییر در نوع نگاه به مسائل و مشکلات زندگی باعث تغییر در شیوه زندگیتان می‌شود. تفکر خلاق و تفکر انتقادی در این قسمت کمک بسیاری به بهبود سبک زندگیتان می‌کند.

بیشتر بخوانید:  روش های طبیعی برای خوشبو کردن خانه

ناگفته نماند که عناصر دیگری در تغییر لایف استایل شخصیتان دخیل اند. مواردی مانند: نحوه لباس پوشیدن، گرایشات مذهبی و اخلاقی، روابط فردی و اجتماعی، ورزش کردن و حتی چیدمان منزل یا محل کار.

بهترین لایف استایل را چگونه تشخیص دهیم؟

آنچه در تشخیص یهترین لایف استایل مهم است، توجه به ویژگی های شخصیتی، علائق، محدودیت‌ها و حتی محیطی است که در آن زندگی می‎‌کنید. بدون شک، فردی که در یک شهر کویری و گرم و خشک زندگی می‌کند، نحوه پوشش و تغذیه او متناسب با همان منطقه جغرافیایی است. برای دست یافتن به بهترین لایف استایل، بایستی به همه جوانب و ابعاد زندگیتان توجه کامل داشته باشید.

بنابراین، برای تغییر و بهبود آن، بایستی به تمامی ابعاد شکل دهنده لایف استایل خود، توجه کنید و به هیچ عنوان خود را در مقام مقایسه با سایرین قرار ندهید. ویژگی‌های تربیتی و شخصیتی شما، منحصر به خود شما بوده و این گونه منجر به تفاوت لایف استایل شما با دیگران خواهد شد.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
بنتو چیست؟
نوشتهٔ بعدی
پیراشکی دانمارکی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست