چیزهایی که همه باید درمورد ویتامین D بدانیم!

تغذیه سالم

ویتامین D یکی از ویتامین های لازم برای بدن است که علاوه بر کمک به رشد و استحکام استخوان ها از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند و در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش وزن نقش مهمی ایفا می کند. منبع اصلی این ویتامین نور خورشید است اما می توانید ویتامین مورد نیاز برای بدن را با مصرف بعضی از غذاها و داروها تامین نمایید.

ویتامین D چیست ؟
ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که توسط بدن و زمانی که در معرض نور آفتاب قرار گرفته باشد، ساخته می شود. این ویتامین در برخی از غذاها وجود دارد و همچنین به عنوان مکمل غذایی در دسترس است.ویتامین دی حاصل از نور خورشید، غذا و مکمل ازنظر زیستی بی جان است وبه دو واکنش شیمیایی برای فعال شدن احتیاج دارد. ویتامین D2 که توسط گیاهان و ویتامین D3 که توسط پوست بدن انسان هنگام قرار گرفتن در برابر آفتاب ساخته می شوند، دو فرم مهم این ویتامین برای انسان ها هستند. خوراکی ها معمولا با ویتامین D2 یا D3 غنی می شوند.

فواید ویتامین D
مصرف به اندازه منابع و مکمل ویتامین دی فواید زیر را به دنبال دارد:

تقویت استخوان ها
ویتامین D برای تقویت استخوان ها ضروری است. این ویتامین سبب جذب کلسیم غذا می شود و از شکستگی استخوان ها جلوگیری می کند و سبب تقویت استخوان های شکننده می شود. کمبود این ویتامین سبب پرانتزی شدن پاها، کشیدگی زانو و ضعیف شدن استخوان ها می شود.

جلوگیری از بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان :
برای ساخت استخوان های محکم و جلوگیری از نرمی استخوان به این ویتامین نیاز داریم. ویتامین د از بروز بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان و استئومالاسیا جلوگیری می کند بنابراین افرادی که نور آفتاب دریافت نمی کنند ، باید ویتامین د را به صورت مکمل دریافت نموده ویا این ویتامین را از طریق مصرف شیر غنی شده و محصولات لبنی دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:  ورزشکاران از این ادویه غافل نشوند!

جلوگیری از بیماری ام اس:
تحقیقات نشان داده است که بین نور خورشید، ویتامین D و ابتلا به بیماری ام اس رابطه وجود دارد. بیماری ام اس در مناطقی که نورخورشید در آنها مایل می تابد ، شایعتر است.

کاهش آسیب به چشم ها :
دژنراسیون ماکولا وابسته به سن یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن چشم ها پس از پنجاه سالگی است. پیشرفت آهسته تاری دید که نزدیک به مرکز چشم اتفاق می افتد مانع از دیدن واضح روبرو می شود. تامین ویتامین D مورد نیاز بدن در این بیماری می تواند کمک کننده باشد.

بهبود دیابت :
بین کمبود این ویتامین و دیابت نوع 2 رابطه ای وجود دارد، افراد دچار کمبود ویتامین د بیشتر در معرض خطر دیابت نوع 2 قرار دارند. دادن دو هزار واحد ویتامین د به کودکان یک ساله می تواند آنها را از ابتلا به دیابت نوع 1 در بزرگسالی مصون نماید.

رفع اسپاسم عضلانی:
ویتامین D در بدن به عضلات برای جذب کلسیم، تقویت بدن و عملکرد بهتر کمک می کند. دریافت ناکافی ویتامین Dاز دلایل اصلی گرفتگی و اسپاسم عضلات است.

کاهش وزن:
یکی از خواص ویتامین D این است که روند افزایش وزن را کاهش می دهد. کمبود ویتامینD یکی از شایعترین کمبودهایی است که در بدن انسان ناشناخته باقی می ماند، این کمبود روی تمام سلول های بدن از جمله سلول های چربی تأثیر منفی دارد. ترکیب امگا3 و ویتامینD باعث کاهش وزن می شود. زنان یائسه که روزانه 400 واحد ویتامین د به علاوه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف می کنند، کمتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار دارند.

بیشتر بخوانید:  خواص عناب

کاهش درد فیبرومیالژیا :
درد و خستگی مزمن عضلات و افسردگی و اضطراب از نشانه های فیبرومیالژیا است. مصرف و دریافت ویتامین D می تواند تا حدود زیادی درد این بیماران را تسکین دهد.

کنترل کلسترول :
مقدار ویتامین D دریافتی هرچقدر بیشتر باشد کاهش LDL نیز بیشتر خواهد بود.افرادی که به اندازه کافی ویتامین D دریافت می کنند، کمتر دچار افزایش کلسترول می شوند.

فشار خون بالا:
افراد دچار کمبود ویتامین د بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون هستند . کمبود ویتامین د نقش مهمی در ابتلا افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا پاراتیروئید بیش فعال(هایپرپاراتیروئیدیسم) به فشار خون دارد.

بیماری قلبی:
کمبود ویتامین د خطر ابتلا به بیماری قلبی، حملات قلبی، سکته و نارسایی قلبی و همچنین خطر رسوب کلسیم در شریان ها را افزایش می دهد.

کاهش خطر فیبروئید رحم :
در دیواره ی رحم گاهی تومورهای غیر سرطانی به نام فیبروئید رحم رشد می کنند. علت این تومورها هورمون ها و یا ژنتیک است اما کمبود ویتامین D نیز می تواند در این میان نقش مهمی ایفا کند.

کاهش ابتلا به سرطان :
پژوهش ها نشان دادنده اند کسانی که سطح ویتامین D بدنشان بالاست کمتر به سرطان های کولون، سینه، پروستات، پوست و پانکراس دچار شده اند. طبق تحقیقات زنان یائسه که مکمل کلسیم و ویتامین د مصرف می کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان ها بویژه سرطان سینه قرار دارند اما پژوهش ها در این مورد هنوز کامل نشده است.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر :
دریافت مقدار مناسب ویتامین D سبب می شود افراد مسن کمتر به آلزایمر مبتلا شوند. کمبود ویتامین D با ابتلا به زوال عقل و آلزایمر مرتبط است، بزرگسالانی که در معرض کمبود ویتامین دی هستند، 53 درصد نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

بیشتر بخوانید:  فواید ارده و شیره انگور برای درمان افسردگی

 

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه میگو پفکی سوخاری با ماءالشعیر + سس تارتار
نوشتهٔ بعدی
چند راهکار ساده برای جلوگیری از تنبل بودن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست