نحوه تشخیص تخم مرغ فاسد

سبک زندگی

تشخیص دادن تخم مرغ فاسد شاید کار سختی باشد ولی با این نشانه ها متوجه فساد آن می شوید. امروزه تخم‌ مرغ به صورت شانه ای، بسته ای و فله عرضه می گردد که اولویت انتخاب با انواعی است که به صورت بهداشتی بسته بندی شده و شناسنامه دار است و از درون یخچال به مشتری تحویل داده می شود چرا که هوای گرم منجر به فسادش می شود.

تخم مرغ فاسد

برای تشخیص فساد به موارد زیر توجه کنید:

۱- وقتی سفیده اش صورتی یا رنگین کمان شود و بوی تعفن بدهد، نشانه فساد ناشی از باکتری هاست. اغلب تخم مرغی که فاسد است پوست کدر و بدرنگی دارد و مخلوط شدن سفیده و زرده و رقیق و شفاف شدن سفیده آن، از علائم کهنگی و فسادپذیری آن است.

۲- بزرگ شدن اتاقک هوایی که در سر آن قرار دارد، علامت از دست دادن رطوبت داخلی و نگهداری طولانی مدت است.

۳- برای تشخیص تازه بودن آن را در آب غوطه‌ور کنید اگر در آب شناور بماند، به مفهوم بزرگ شدن اتاقک هوایی آن و کهنگی‌اش است.

۴- پوسته تخم مرغ تازه آب پز هنگام پوست کندن از سفیده به سختی جدا می‌شود، در صورتی که پوسته تخم مرغ کهنه به سهولت کنده می‌شود.

۵- تخم مرغی که دارای اتاقک هوایی کوچک و سفیده آن نسبتا غلیظ و دارای ظاهری ابری و غیرشفاف و قابل تفکیک از زرده باشد و زرده‌اش کاملا گرد، کروی و در مرکز آن قرار گیرد، سالم و تازه خواهد بود ولی مخلوط شدن سفیده و زرده و رقیق و شفاف شدن سفیده از علائم کهنگی است.

بیشتر بخوانید:  راهکارهایی برای گشاد کردن کفش های تنگ

توجه شود که تغییر رنگ زرده، ملاک درستی برای تشخیص فساد نیست. رنگ زرده به نوع تغذیه مرغ بستگی دارد. معمولا تخم های رسمی زرده‌ شان پررنگ تر است.

نکات بهداشتی تخم مرغ

– سفید یا قهوه ای بودن پوسته تخم وابسته به نژاد مرغ است و از نظر ارزش تغذیه ای خواص آن یکسان است.

– دو زرده بودن یک ویژگی محسوب نمی‌شود و صرفا یک خصوصیت ژنتیک است.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه پاستا تورتلینی
نوشتهٔ بعدی
۳ ترفند برای تیز کردن چاقو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست